Consumentenbond onder de Loep

keurmerk onder de loepDe Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) heeft de Consumentenbond gevraagd om de tarieven van hun keurmerken op te heffen. Fabrikanten zouden volgens hen niet moeten betalen voor een dergelijk certificaat. Het zou niet alleen leiden tot aantasting van de integriteit van de Consumentenbond en de schijn van belangenverstrengeling kunnen oproepen maar ook valse concurrentie in de hand werken.

Werden de keurmerken eerder nog gratis verstrekt, inmiddels moet daar flink voor worden betaald.
De kosten van het gebruik van het ‘Beste Koop’ of ‘Beste uit de Test’ -keurmerk van de Consumentenbond kan oplopen van 3000 euro voor publicatie op een website tot 10.000 euro voor vermelding in een tv-commercial.
De eens zo betrouwbare en onafhankelijk ogende Bond, lijkt met de verkoop van zijn keurmerken meer een commerciële ‘CentenBond’ te zijn geworden.
Het kopen van een goed testresultaat door de fabrikant is dus niet ondenkbaar.
Afgezien daarvan kost het inkijken van hun testresultaten de consument ook nog eens 6,95 per maand… Wordt het geen tijd dat de Consumentenbond de consument serieus gaat nemen en zichzelf eens onder de loep neemt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *