Rimpels in een glas water


Harley's-2

Na het uit de hand gelopen ‘Project-X feestje’ in het Groningse Haren in 2012, lijken burgemeesters als de dood om aan de gemeentelijke schandpaal genageld te worden of erger, gedwongen hun ambt neer te moeten leggen.
Terwijl het op de juiste wijze inschatten van eventuele risico’s, tegenover een aanvaardbare orde-handhaving, volgens mij tot één van de kerntaken van een burgemeester zou moeten horen. Het op voorhand weren van evenementen of het intrekken van vergunningen, louter op grond van geruchten of bangmakerij door het OM, lijkt mij een hele slechte maatschappelijke ontwikkeling.
Wanneer je als burgemeester, op grond van angst en geruchten, evenementen in je gemeente op risico moet inschatten, zou je op voorhand alle voetbalvelden op zondag aan een balletvereniging moeten onderverhuren.
Laat het OM doen waar het voor bedoelt is; het oppakken en vervolgen van wetsovertreders. En dus niet het oor laten hangen bij dat rechts extremistische VVD-duo Ivo Opstelten en Fred Teeven van de ‘Politiestaat der Nederlanden’.

Een samenleving is nimmer gebaat bij het buitensluiten van groeperingen noch het zaaien van angst en zeker niet door bange burgemeesters.

Hieronder de voorlopige ‘Harley-agenda vanaf 2014’, volgens de ‘Burger-Vaders en -Moeders-Bende’.
Van de Roomse gluipers kan ik het wel begrijpen, maar de andere zouden zich toch diep moeten schamen.

  • Herman Kaiser (CDA) burgemeester van Arnhem. – Last Harleydag 2014 Arnhem af.
  • Hans Ubachs (D66) burgemeester van de gemeente Laarbeek. – Verleend geen vergunning voor de Motorbeurs in Aarle-Rixtel. (NB).
  • Elly Blanksma- Van den Heuvel (CDA) burgemeester van Helmond. – Last Harleydag van 20 april 2014 in Helmond af.
  • Peter van der Velden (PvdA) burgemeester van Breda. – Last Harleydag 2014 in Breda af.
  • Jack Mikkers (VVD) burgemeester van Veldhoven. – Last Motordag Zilst (Veldhoven) van 20 april 2014 af.
  • Anton Ederveen (CDA) burgemeester van Valkenswaard. – Last Harleydag van 26 april 2014 in Valkenswaard af.
  • Theo van Dijk (CDA) burgemeester van Uitgeest. – Last American Day van 26 april 2014 in Uitgeest af.
  • Ina Adema (VVD) burgemeester van Veghel. – Last Harleydag van 4 mei 2014 in Veghel af.
  • Bernt Schneiders (PvdA) burgemeester van Haarlem. – Last Harleydag van 14 september 2014 in Haarlem af.
  • Peter Noordanus (PvdA) burgemeester van Tilburg. – Verbied motorrijders met clubembleem in zijn gemeente.
  • Peter den Oudsten (PvdA) burgemeester van Enschede. – Aanvoerder en delegatielid tegen motorclubs.
  • Sjraar Cox (PvdA) burgemeester in Sittard-Geleen. – “Bij een overtreding jagen we ze de stad uit”.
  • Onno Hoes (VVD) burgemeester van Maastricht. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Rob van Gijzel (PvdA) burgemeester van Eindhoven. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Cees Bijl (PvdA) burgemeester van Emmen. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Ahmed Aboutaleb (PvdA) burgemeester van Rotterdam. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Bort Koelewijn (CU) burgemeester van Kampen. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Jan van Zanen (VVD) burgemeester van Utrecht. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Bas Eenhoorn (VVD) burgemeester van Vlaardingen. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Henk Robben (CDA) burgemeester van Wierden. – Delegatielid tegen motorclubs.
  • Jos Hessels (CDA) burgemeester van Echt-Susteren. – Ziet in elke motorrijder een gevaarlijke crimineel.
  • John Berends (CDA) burgemeester van Apeldoorn. – Wil alleen een ‘Harley-Dag’ achter dranghekken.
  • Jozias van Aartsen (VVD) burgemeester van Den Haag. – Laat MC Veterans niet toe tijdens het defilé op jaarlijkse Veteranendag.
  • Jos Som (CDA) burgemeester van Kerkrade. – Delegatielid tegen motorclubs. Wil geen clubhuis in zijn stad.
  • Paul Depla (PvdA) burgemeester van Breda sinds 2015. – Deze voormalig wethouder van Nijmegen laat zich liever in een fietsenhok oraal bevredigen door VVD-raadslid Jolanda van Veluw dan een ‘Harleydag 2015’ in zijn stad en last deze op het laatste moment af.

…Who’s next?

Harley logo

Rimpels in het glas
Het zal de latere vijftiger jaren van de vorige eeuw zijn geweest, dat bij míj het motorvirus moet zijn binnengedrongen. Hoogstwaarschijnlijk tussen de, Waterpokken en de meer onschuldige virale kinderziekte de BOF. Onze huisarts kwam bij dit soort gevallen, op verzoek van m’n ouders, nog wel eens persoonlijk polshoogte nemen.
Harley-DavidsonToen ik met hoge koorts vanuit m’n ooghoek zag hoe, in het glas water op het nachtkastje naast mij, rimpels verschenen. Wist ik dat ook nu onze dokter in aankomst was.
Naarmate dichter bij ons huis aangekomen, begon nu ook het lepeltje in het glas te rinkelen. 

Dan werd het stil. Het moment waarop ‘De Pil’ (Want zo korte mijn moeder de geneesheer gemakshalve af) zijn zware Harley Davidson Liberator voor ons huis stil zette.
Met de krakelee leren dokterstas, die op zijn bagagedrager was meegereisd, stond hij even later met een zorgelijke blik naast m’n ziekbed. Zijn lange tengere verschijning werd nog eens geaccentueerd door zijn extreem lang en krakkende bruin lederen motorjas. Op zijn hoofd tooide een zwart leren cap die ook zijn oren bedekte. Gekroond met de onmiskenbare motorbril.
Ondanks de koorts vond ik zijn imposante entree nog indrukwekkender dan zijn korte bezoek.
Na alle kinderziektes te hebben uitgeziekt heb ik zeker nog tot m’n tiende levensjaar motor met zijspan gereden op de houten leuning van één van de twee sofa’s die onze niet al te grote huiskamer rijk was.

Toen kwam de dag dat mij vader aankondigen dat hij een kennis had weten te strikken om zondag op zijn BMW met zijspan langs te komen. Ik zou dan voor het eerst de exclusieve sensatie ervaren van een ritje in een zijspan.
Vanaf het moment dat ik die zondag wakker was, rende ik bij ieder opvallend geluid in de straat, in hoge verwachting, naar het raam. Deze dag was waarschijnlijk wel de langste zondag uit m’n leven. Toen het al verdacht laat begon te worden ging mijn vader maar eens bellen. Het bleek al snel dat deze kennis ‘onze afspraak’ vergeten was. …Ik moet ontroostbaar zijn geweest.

Harley_85Het moet nog vóór mijn adolescente leeftijd zijn geweest dat ik een boekje onder ogen kreeg waarin een afbeelding van dit opgewekte Amerikaanse stel op hun Harley Electra Glide.
Ik wist dat de eerste mens nog op de maan zou moeten wandelen voordat ik mezelf hierop zag rijden. Maar dat hierdoor de blauwdruk zou zijn gelegd voor mijn verdere motor-carrière, had ik toen nauwelijks kunnen vermoeden.

Er zouden nog vele jaren voorbij gaan voordat ik het felbegeerde roze papier zou halen. Het was op de dag dat er al ruim 5000 kilometer op de teller van mijn, inmiddels goed ingereden, Suzuki GT750 was af te lezen. Praktijklessen hoefde niet meer. Dat kon toen nog…
Na mijn eerste Suzuki GT750 motorfiets zouden er nog vele tweewielers van uiteenlopende merken volgen tot ook míjn Harley Electra Glide een feit was.

Harley Electra Glide

Wegwerp bestek
Inmiddels rij ik nu veertig jaar motor. Maar na de Verenigde Staten van America, meer dan eens op mijn motor van ‘Coast to Coast’ te hebben doorkruist, tellen niet de jaren maar de mijlen.

Alle vooroordelen die er over motorrijders zijn denk ik inmiddels wel te zijn tegengekomen.
Het opmerkelijkste voorval daarvan is al weer vele decennia geleden. Na een lange motorrit reden we in een kleine groep motoren bij Arnhem de Nederlandse grens over om ons te goed te doen aan een stevige maaltijd. Na onze motoren voor de deur van een restaurant te hebben geparkeerd, zag ik vanuit de garderobe hoe de bediening in allerijl het bestek, op de voor ons bestemde tafel, verving voor de plastic wegwerp variant… Van die dingen, ja!

Ga naar de inleiding van dit artikel.

Geef een reactie

Translate »
UA-51714988-2